Páginas

Audició i llenguatge

RECOMANACIONS D'ACTIVITATS PER A TREBALLAR EL LLENGUATGE ORAL 

Passar tots aquests dies en casa no és una tasca fàcil, i encara ho és menys per als més menuts. Per aquest motiu, i donat que es troben en una etapa fonamental per treballar i estimular el llenguatge oral, vos deixe una proposta d’activitats lúdiques per a treballar en casa:



Activitats/jocs manipulatius i pàgines web (infantil). 

Alguns tipus d’activitats per potenciar els processos psicològics bàsics (memòria, atenció, percepció visual, auditiva, respiració, buf, mobilitat bucofacial, articulació...) són:





- Bufar veles, pompes, boletes de paper fent un circuit, fer bambolles en un got, bufar plomes...

- Videos de discriminació auditiva, de vocabulari... en Youtube (Eugenia Romero). https://www.youtube.com/results?search_query=discriminaci%C3%B3n+auditiva+eugenia+romero+

- Jocs de memory, vocabulari, atenció, consciència fonològica... amb la web https://arbolabc.com/

- Videos de mobilitat bucofacial, articulació, respiració... en Youtube (Eugenia Romero). https://www.youtube.com/results?search_query=praxias+eugenia+romero+

- Contes per treballar mobilitat bucofacial, articulació, respiració... “Cuentos para hablar de CEPE”.

http://www.ladislexia.net/wp-content/uploads/2014/09/Cuentos-para-hablar.pdf

https://www.editorialcepe.es/wp-content/uploads/2010/12/9788478694990.pdf

http://docentesinnovadores.perueduca.pe/?get_group_doc=113/1505746006-CuentosPraxias.pdf

- Jocs de imitació de animals reproduint onomatopeies, imitació de sons de transport... (és important fer la imitació gestual i sonora).

- Treballem les frases. https://www.youtube.com/results?search_query=frases+infantil+eugenia+romero+

Activitats/jocs manipulatius  i pàgines web (primària):  

- Targetes amb dibuixos (els podem dibuixar nosaltres), ens els posem al front i mitjançant preguntes hem de intentar endevinar qui sóc. Exemple: sóc un animal? Sóc gran?...

- Fent ús de les mateixes targetes (o si tenim sort de tindre els famosos story cubes), creem històries mitjançant les imatges que ens van apareguen. Hem de tindre molta imaginació i podem inventarnos qualsevol cosa. Exemple: (flor) hi havia una vegada una flor que tenia poders màgics i si la tocaves et transportava a un món màgic, (núvol) aquest món màgic estava en el cel, sota els núvols... i així aniríem enllaçant i creant una història.

- Amb materials manipulatius de lletres que tinguem per casa, (i si no ho tenim les podem escriure en un paper), jugarem al joc del veig veig. Pensarem una paraula d’alguna cosa que puguem veure en eixe moment i farem el joc. Exemple: veig veig una coseta que comença per la lletra... T!!! El xiquet/a haurà de mirar el seu entorn i anar diguen paraules que comencen amb la T fins que l’endevine. Una vegada l’endevine, ha de formar la paraula amb les lletres, i una vegada finalitzada, li demanarem que invente una frase on aparega eixa paraula.

- Bingo de paraules. Aquest joc és interessant si almenys juguen dues persones. Fem paperets amb
totes les lletres i les posem en una caixa. En cada full escrivim una paraula. Exemple: CADIRA. Escrivim altres paraules segons el nombre de participants (totes amb la mateixa llargària) i repartim un full a cadascú. Comencem a treure lletres de la caixa i han de anar tapant-les fins completar el bingo. Important: cada vegada que encerten una lletra, han de dir una paraula que comence per la mateixa, si no, el punt no és vàlid. Finalment, per a que el bingo siga vàlid, hauran de crear una frase amb la paraula que els havia tocat. També el pots descarregar en: https://www.maestrosdeaudicionylenguaje.com/juego-del-bingo-para-trabajar/

- Pasapalabra. Podem inventar una pasapalabra en casa i anar improvisant amb les paraules. Exemple: comença per la A: animal que vola, és xicotet i fabrica la mel. També podem trobar exemples on-line. http://juegosdepasapalabra.com/ Per als més majors: https://es.educaplay.com/recursos-educativos/2921150juego_pasapalabra_rosco_2.html

- Joc de tabú. Es tracta d’unes targetes on apareix la paraula clau dalt de tot (paraula que han de endevinar) i la resta de paraules de la targeta són aquelles paraules que no poden dir. Així, hauran de explicar de quina paraula es tracta sense dir ninguna de les paraules prohibides. Podeu descarregar o veure els exemples ací: https://www.orientacionandujar.es/2019/06/12/recopilatorio-de-tarjetaspara-jugar-al-tabu/

- Idees per a fer contes diferents: https://cuentosparacrecer.org/blog/juegos-y-trucos-para-inventar-cuentos/https://win.memcat.org/infantil/contesb/index.html

- En un full fem 7 columnes, i posem: LLETRA, NOM, ANIMAL, PAÍS/POBLE, MENJAR, OBJECTE, PUNTS. L’adult tria una lletra i ràpidament el xiquet/a ha de completar-ho. Per exemple: lletra A. Nom: Anna. Animal: Abella. País/poble: Alemanya. Menjar: Aguacate. Objecte: Armari. Cada paraula encertada són 10 punts. Si totes estan bé, s’aconseguiran 50 punts. Així anirem fent files i treballant diferents lletres. A més, es pot reforçar tot allò que es vulga i adaptar al nivell del xiquet/a, és a dir, en els més majors podem llevar el NOM i posar VERBS (per exemple).

- Donar-los una situació que han de representar, es pot fer com si fora una obra de teatre on establiran un diàleg.

- Activitats per a treballar memòria, atenció, vocabulari, consciència fonològica, creació de frases mitjançant les webs: https://arbolabc.com/ https://clic.xtec.cat/legacy/index.html https://www.soyvisual.org/

Activitats per produir els fonemes que ens costen un poc:

Fonema R: 

https://www.youtube.com/results?search_query=articulacion+fonema+r

https://www.maestrosdeaudicionylenguaje.com/recopilacion-materiales-fonema-erre/

https://www.orientacionandujar.es/2017/11/16/rotacimso-ejercicios-dislalias-rotacismo-fonemas-rrr-r-fuerte-r-suave/

http://servicios.educarm.es/udicom/unid8/rfuerte.pdf

Fonema S: 

http://servicios.educarm.es/udicom/unid5/fonemas.pdf

https://www.maestrosdeaudicionylenguaje.com/cuaderno-con-actividades-para-trabajar/

http://desvandpalabras.blogspot.com/2011/02/fonema-s.html

https://www.youtube.com/results?search_query=articulacion+fonema+s

Fonema L: 

http://servicios.educarm.es/udicom/unid4/fonemal.pdf

http://www.sagradocorazonlinares.com/Archivos/article/635/Actividades%20para%20articular %20L.pdf

https://www.youtube.com/results?search_query=articulacion+fonema+l

Fonema C: 

http://servicios.educarm.es/udicom/unid7/fonemac.pdf

https://www.youtube.com/results?search_query=articulacion+fonema+c

Fonema Z: 

http://servicios.educarm.es/udicom/unid10/fonemazceci.pdf

https://www.youtube.com/results?search_query=articulacion+fonema+c

A treballar !

No hay comentarios:

Publicar un comentario